Elektriker Frederiksberg eller København? Søgeord og konkurrence

Det sidste nye projekt vi har kastet os over, er Elhjørnet, en lille elinstallatør og elektriker virksomhed i hjertet af Frederiksberg. Målet denne gang er at se om vi kan forbedre den organiske trafik på elektriker Frederiksberg, men i høj grad også på en bred vifte af søgeord.

Udfordringen på denne opgave er at det er en branche med enormt stor konkurrence, og ikke kun fra et par enkelte store spillere, men fra rigtigt mange mindre virksomheder. Specielt hvis man udvider søgningen til København, bliver konkurrencen ekstrem.

Elhjørnet ligger på Frederiksberg, så det vil være naturligt at prøve at fokusere på elektriker Frederiksberg, og ud fra et konkurrence perspektiv, kan der også godt være en åbning for at hente trafik her, da en stor del af link profilen til Elhjørnet, er fokuseret på lige nettop Frederiksberg, og specielt butikken.

Et andet interesant fokus, er at Elhjørnet tidligere har prøvet at hente trafik på fx søgninger i vanløse og rødovre. Iden er som sådan god, det er et mere snævert område, med mindre konkurence, men samtidig er det også områder hvor sitet ikke har nogle eksterne referencer der dækker, så disse skal bygges op rent på siden generelle domain strength, og på on page content.

elhjørnet - en god elektriker Frederiksberg

Elektriker eller Elinstallatør Frederiksberg

Ud over område, er en anden vigtig faktor at kigge på, ordlyden af de søgninger der laves, som kunne være potentielle kunder for Elhjørnet. Og det er specielt her der kan være meget at hente. Det er logisk at den største søgning formentlig vil være efter elektriker, men der vil også være mange der i stedet vælger at søge efter elinstallatør, og det er muligvis en mere business orienteret målgruppe der vælger nettop denne søgning.

Oprydning og fokusering

En af de første problemer vi stødte på da vi begyndte at arbejde på projektet, var at den optimering der allerede var lavet, var for bred, og for fokuseret. Det er en fejl vi tit ser når folk laver organisk optimering. Og den har udspring i en forkert forståelse af keyword analyse.

Forestil dig at du får at vide at du skal lave en liste af 10-20 nøgleord der er relateret til din virksomhed. Det skal være keywords der er relateret til elektriker på Frederiksberg. De fleste er vand til at lave brainstorms, så det der sker er ofte at man begynder med emner, formuleret som nøgleord. I det her tilfælde var det fx: belysning, styring, indeklima, kommunikation, m.fl. Næste step er så naturligt at prøve at optimere efter dem, så man laver en underside til hver, og skriver en tekst. Du ved også at det er vigtigt at fokusere på flere, så du laver undersider om belysning på kontoret, belysning i hjemmet, belysning i haven. Og så sker der bare intet.

Men hvorfor virker det ikke? Det gør det ikke, fordi artiklerne med overskriften belysning, handler om belysning og vigtigheden af belysning. Det er bare ikke det Elhjørnet sælger, de sælger “opsætning af belysning”, “reparation af kontakter”, “installation af lysdæmper” mm.. Alle keywords der ikke naturligt vil indgå i en artikel der handler om belysning.

Derfor er første opgave, at få fokuseret de nøgle sætninger (ikke kun ord!) som Elhjørnet potentielle kunder leder efter, og få indholdet fokuseret og optimeret efter lige præcis det.

Anden del af artiklen følger.