Lejebolig Næstved – En optimeringsøvelse

Som vi skrev om i et tidligere indlæg, er Ativo blevet en del af et nyt bolig site. En del af vores opgave går på at prøve at optimere sidens organiske trafik, både bredt og specifikt. Sitets generelle værdi skal øges, men det skal også sikres at vi bliver fundet på de ting brugerne faktisk leder efter, og som vi rent faktisk tilbyder.

Et eksempel på det er lejeboliger i Næstved. Her har vi på vores site et bredt udvalg af boliger, i forskellige prisklasser. Men grundet mangel på specifik optimering, fx på sætninger som lejebolig Næstved, er sidens organiske trafik relativt begrænset. Det skyldes både en generel mangel på tekst, fravær af en solid link profil, samt en meta tekst der ikke er defineret specifikt. Følgende tal er fra google, og dækker over Juli 2019.

Lejebolig Næstved - Tal fra juli 2019

Det første forsøg vi har lavet på siden er at fokusere på at skrive en brødtekst, der indeholder søgeord og fraser som Lejlighed til leje i Næstved, hus til leje Næstved, 3 værelses lejlighed til leje mm. Den er ydermere skrevet så den også er spændende og værdiskabende for brugerne. Fx beskriver den forskellige områder af Næstved, og hvorfor en lejebolig i det område kunne være at fortrække. Den beskriver også forskellige fordele og ulemper ved at bo i Næstved. Iden er at en tekst der ikke bare er søgetermer, men er spændende, vil give brugeren en både mere troværdig oplevelse, og forhåbentlig en længere besøgstid.

Det næste der er ændret er meta teskten. Her er fokuseret på at lave en tekst der dækker de termer vi oplever at folk bruger, samt skabe en titel der er imødekommende:

Lejebolig Næstved. Find din drømmebolig her. Hus, studiebolig, lejlighed Næstved

Lejebolig i Næstved. Varieret udvalg af lejeboliger i alle prisklasser. Nye ledige boliger hver dag. Find din nye lejebolig her.

Ovenstående tal er fra Oktober, efter vi har lavet vores første omgang optimering. Det der er iøjnefaldende er at specielt meta teksten ser ud til at have steget antallet af folk der klikker med næsten 1.4%. I kombination med de nye tekster, har det givet en næsten 3 dobling i antal clicks.

En interessant iagttagelse er at det er nemmere at optimere efter Lejlighed Næstved, end Lejebolig Næstved. Det vil sige at vi faktisk kan skave flere clicks på førstnævnte. Man skulle derfor tro at det var det smarteste at fokusere på. Men når man kraver lidt dybere i tallene, kan man se at lejebolig søgninger har en langt højere coverversion rate, formentlig fordi at der er lejlighed tilfældet er en stor del der leder efter købelejligheder, hvilket vi ikke tilbyder.

Artiklen forsættes i næste uge.